10 ganger Amanda-nominerte «Sex» har premiere på Viaplay 22. august

8 august 2024

Viaplay er stolte over å presentere regissør Dag Johan Haugeruds perle av en film – Sex – eksklusivt til sitt publikum. Filmen er den første i trilogien Sex Drømmer Kjærlighet, og har Thorbjørn Harr og Jan Gunnar Røise i hovedrollene. Den hadde internasjonal premiere under filmfestivalen i Berlin i år, hvor den mottok tre priser.

I Sex møter vi to feiere, spilt av Thorbjørn Harr (Vikings, Gulltransporten, Tunnelen, Barn) og Jan Gunnar Røise (Makta, Barn, Pørni), som begge sliter med eksistensielle problemer. Den ene har vært utro mot kona si med en mann, mens den andre har hatt en underlig drøm hvor han føler seg sett på som en kvinne av selveste David Bowie (!).

Filmen er spekket med fantastiske dialoger, humor og utsøkte bilder av Oslo, med et slående blikk på moderne relasjoner og kjønnsroller. Harr og Røise briljerer i hovedrollene, og Birgitte Larsen og Siri Forberg er strålende som deres respektive partnere. Se også opp for Anne Marie Ottersen som lege med store utfordringer med tatoveringer, Nasrin Khusrawi som stemmepedagog og den glimrende unge debutanten Theo Dahl.

Regissør Dag Johan Haugerud (Som du ser meg, Lyset fra sjokoladefabrikken, Barn) har slått seg opp som en av Norges viktigste regissører, og har vunnet et stort antall priser både her hjemme og i utlandet for sine tidligere filmer. Sex er første film i trilogien Sex Drømmer Kjærlighet. Kjærlighet har verdenspremiere i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Venezia i månedsskiftet august/september. Dette er første gang Norge er representert i hovedkonkurransen på 38 år.

Haugerud berømmer viktigheten av et godt samarbeid i arbeidet med triologien.

– Å lage en trilogi – tre filmer på én gang – har vært en ny erfaring for meg. Derfor desto viktigere å ha med seg kreative og fleksible samarbeidspartnere. Samarbeidet med Viaplay har hele veien vært veldig bra, fra de første møtene rundt manus til nå som filmene etter hvert skal ut på strømming.

Yngve Sæther, produsent i produksjonsselskapet Motlys, takker også Viaplay for et godt samarbeid.

– Viaplay har fra første stund vært svært entusiastisk for prosjektet, noe som har vært helt avgjørende for å få trilogien realisert. Viljen til å satse på et så pass ambisiøst prosjekt står det veldig respekt av. Vi gleder oss til å få første film Sex ut på Viaplay, slik at filmen blir tilgjengelig for enda flere.

Eksekutiv produsent i Viaplay, Hege Skjerven Clausen deler entusiasmen for at filmen nå blir tilgjengelig for strømming.

– Det er fantastisk at Sex har fått så god mottakelse av både anmeldere og festivaler i inn- og utland. Samarbeidet med Motlys og Dag Johan Haugerud har vært enormt spennende for oss. Og vi er stolte over at vi nå endelig skal lansere den første filmen i triologien på vår plattform, sier hun.

Filmene er laget i samarbeid med Norsk Filminstitutt, Viaplay Group, Nordisk Film & TV Fond, Oslo Filmfond og filmdistributøren Arthaus.

Sex er nominert til følgende Amanda-priser (utdelingen foregår 23. august):

• Beste norske film
  • Beste regi (Dag Johan Haugerud)
  • Beste skuespiller i en hovedrolle (Thorbjørn Harr)
  • Beste skuespiller i en hovedrolle (Jan Gunnar Røise)
  • Beste skuespiller i en birolle (Siri Forberg)
  • Beste manus (Dag Johan Haugerud)
  • Beste foto (Cecilie Semec)
  • Beste lyddesign (Yvonne Stenberg og Gisle Tveito)
  • Beste originalmusikk (Peder Kjellsby)
  • Beste kostyme (Ida Toft)

Pia Styrmo Borghagen