«Arkitekten» har premiere 4. mai på Viaplay – Se trailer her

24 april 2023

Viaplay-serien Arkitekten vant nylig hederlig omtale på en av verdens største filmfestivaler – Berlinale Series. Nå kan endelig norske seere få sett Succession-aktuelle Eili Harboe i den smått dystopiske og satiriske skildringen av en boligkrise i Oslo. Serien har premiere på Viaplay torsdag 4. mai. Se den offisielle traileren her.

Arkitekten møter vi 30 år gamle Julie (Eili Harboe) som lever i fremtidens Oslo som er dyrt, og livløst – sett bort i fra levende butikkmannekenger. Julie er utdannet arkitekt og jobber for et anerkjent arkitektfirma, men da mest som en kaffebryggende praktikant.

Boligmarkedet har gått helt av skaftet, og et boliglån virker utenkelig for førstegangskjøpere flest, og ikke minst for Julie. Når husleien øker betraktelig blir hun nødt til å finne et nytt sted å bo, og løsningen blir et bofellesskap i en forlatt parkeringskjeller. Men så dukker det opp en mulighet for å løse boligkrisen i Oslo, oppfylle drømmen om en arkitektkarriere og minst hennes mulighet til å få et boliglån.

Se traileren her.

Eili Harboe har hatt en fremadstormende karriere siden hun slo gjennom med Kyss meg for faen, og har gjort stor suksess i store produksjoner som  Marerittet, Thelma, Bølgen og Beforeigners og –nyligst– den nye sesongen av Succession. Hun gleder seg stort til at seerne hjemme får sett Viaplay-serien.

– Jeg liker manuset veldig godt, og det er helt klart en satire med mange morsomme og rare karakterer. Julie er en av disse, og jeg liker at hun fremstår ambisiøs og kompromissløs, samtidig som hun handler på en til tider usympatisk måte, sier Harboe.

Arkitekten er debutserien til serieskaperne Nora Landsrød og Kristian Kilde, som vant Viaplay Talent Awards 2022. Dette var en konkurranse for unge filmskapere i Norden, og for å fremme unge talenter i bransjen. Viaplay finansierte deretter ett serieprosjekt og vinnerbidraget i hvert av de nordiske landene.

Manusforfatterduoen hadde akkurat gått ut av manuslinjen på Westerdals (nå Høyskolen Kristiania) da de bestemte seg for å sende inn sitt bidrag. Frøet som skapte ideen til Arkitekten kom etter at skaperne selv var på boligjakt, og det eneste de hadde råd til var en parkeringsplass.

Dramasjef i Viaplay Tanya Nanette Yildiz Badendyck gleder seg stort til serien endelig har premiere på norske skjermer.

– Suksessen under Filmfestivalen i Berlin viser at serien har truffet en universell nerve blant seere. Arkitekten er en skarp satire fra et fascinerende univers, og vi er utrolig imponert over det høye nivået disse nye serieskaperne viser. Vi gleder oss til å se hvordan Arkitekten tas imot, og håper den både vil underholde og skape debatt om en reell utfordring som svært mange unge mennesker kjenner på i dag, sier Badendyck.

Miniserien Arkitekten består av fire episoder og er produsert av Nordisk Film Production for Viaplay med Øyvind Lierhagen Eriksen og Caroline Hitland som produsenter, samt Kerren Lumer-Klabbers som medserieskaper og regissør. Isak Eymundsson er ansvarlig produsent for Viaplay Group. På rollelisten finner vi også blant annet Ingrid Giæver, Alexandra Gjerpen, Fredrik Stenberg D-S og Kim Falck.

Arkitekten har premiere på Viaplay torsdag 4. mai.

Pia Styrmo Borghagen