Erling Haaland åpner opp i «Haaland Conquers England» på Viaplay

20 desember 2022

Et nytt og eksklusivt dybdeintervju med Manchester Citys og landslagets superstjerne Erling Braut Haaland har premiere på Viaplay 20. desember.

Etter å ha tatt Premier League med storm i debutsesongen, møter 22-åringen den tidligere Liverpool- og Danmark-helten Jan Mølby til en åpen samtale om livet på toppen av verdensidretten og på toppen av toppscorerlistene. «Haaland Conquers England» følger Viaplays hit-dokumentar «Haaland: Valget» som skapte store overskrifter Europa rundt i sommer.

I intervjuet diskuterer Haaland og Mølby nordmannens utrolige start i Manchester City, forholdet til manager Pep Guardiola og lagkameratene, og rekordene Haaland har i sikte. De snakker om Haalands drømmer om et VM med Norge, om å vinne UEFA Champions League, og å bli sammenlignet med den franske superstjernen Kylian Mbappé. Haaland reflekterer også over reisen fra en liten by i Norge til å bli en av verdens mest kjente spillere.

- Det har vært bra. Jeg liker menneskene og jeg liker livet mitt. Folk som sa jeg ikke kom til å passe inn sa det kanskje for å få oppmerksomhet. Man kan ikke bry seg om hva folk sier om deg, fordi du kan ikke kontrollere det. Jeg visste at jeg kom til å passe inn i et lag som scoret flere enn 100 mål sesongen før, med spillere som De Bruyne, Foden og alle de andre. Jeg er ikke overrasket, sier Haaland selv i intervjuet om de første månedene i Manchester City.

- Viaplay har en ambisjon om å være tett på tidenes norske fotballeventyr, og fortelle historien om Erling Haalands elleville reise fra en lokal Bryne-gutt til en global megastjerne. At Erling i denne omgang snakker engelsk og dermed blir lettere tilgjengelig for alle Viaplays markeder, er en naturlig konsekvens av hans stadig økende apell og internasjonale posisjon, sier sportssjef i Viaplay Norge, Kristian Oma.

«Haaland Conquers England» er tilgjengelig på Viaplay 20. desember fra klokken 19.00 i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Polen, og Nederland. Den vil senere også være tilgjengelig i Estland, Latvia og Litauen.

- Ingen som spiller fotball, og spesielt forsvarsspillerne i Premier League kommer til å glemme Erling Haalands start på karrieren i England. Viaplay har et unikt partnerskap med Citys nummer ni, som tilbyr fansen i ni markeder tilgang på denne globale superstjernen. Dette eksklusive intervjuet er en god måte å lade opp til at Premier League er tilbake 26. desember, sier Peter Nørrelund, Viaplay Group Chief Sports Officer.

I august kunngjorde Haaland og Viaplay et langsiktig samarbeid, og stjernen har i etterkant medvirket i eksklusivt Viaplay-innhold. Haaland er også Viaplay-ambassadør i alle land Viaplay har Premier League-rettighetene i.

Viaplay Group AB (publ) er den internasjonale underholdningsleverandøren. Strømmetjenesten vår Viaplay er tilgjengelig direkte til forbruker i alle nordiske og baltiske land, Polen, Nederland og Storbritannia, og vi ekspanderer raskt med lansering i USA og Canada i 2023. Hver dag underholder vi millioner av kunder med vårt unike innholdstilbud, som inkluderer anerkjente Viaplay-serier, Viaplay-filmer og et unikt utvalg av førsteklasses direktesendt sport. I tillegg blir Viaplays historier tilgjengelig for partnere over hele verden gjennom det innovative innholdskonseptet Viaplay Select. Fra strømming til TV-kanaler, radiostasjoner og produksjonsselskaper, vårt formål er å formidle historier, berøre mennesker og utvide perspektiver. Viaplay Group er notert på Nasdaq Stockholm ('VPLAY B').

Thomas Horni

Sports PR Project Manager, Norge