Her er skuespillerne i Viaplays nytolkning av Astrid Lindgrens barnebok «Ronja Røverdatter»

6 september 2022

Kerstin Linden får den ettertraktede hovedrollen som Ronja Røverdatter i Viaplays nytolkning av Astrid Lindgrens siste store roman. Rollen som vennen Birk Borkason spilles av Jack Bergenholtz Henriksson.

Interessen for å gjøre den ikoniske rollen som Ronja Røverdatter har siden starten vært enorm. Nærmere 4000 prøvespillinger over hele Sverige ble gjennomført og valget landet til slutt på barneskuespilleren Kerstin Linden fra Stockholm. – Det er så utrolig kult å få gjøre min tolkning av Ronja Røverdatter. Selv om boken og filmen om Ronja kom ut lenge før jeg ble født så har jeg både lest og sett den mange ganger. Jeg elsker virkelig denne historien, sier Kerstin Linden.

Ronjas gode venn Birk skal spilles av Jack Bergenholtz Henriksson. – Det føles utrolig stort å få være en del av en superkjent historie. Jeg ser virkelig frem mot å få spille Birk, sier Jack Bergenholtz Henriksson.

Den resterende rollelisten til Viaplays storsatsning er lang og fult av stjerner. Ronjas far Mattis spilles av Chrisopher Wagelin (Gjemt i snø, Elsk meg) og Kirsta Kosonen (The Swarm, Blade Runner 2049) spiller rollen som hennes mor Lovis.  – Jeg husker at min mor leste Ronja Røverdatter for meg. Nå leser jeg den til min datter og magien er fortsatt høyst til stede. Det er den ultimate historien om kjærlighet, mot, vennskap og girl power, sier Kirsta Kosonen.

I den rivaliserende familien Borka finner vi Sverrir Gudnason (Elsk meg, Borg) i rollen som pappa Borka. Mamma Undis portretteres av Maria Nohra (Heder, Beck). – Ronja har alltid vært min favoritt sammen med Pippi. Jeg har alltid sett meg selv i Ronja, både i utseende og hennes tøffe karakter. Undis ser jeg som matriark blant alle røvere, sier Maria Nohra.

Den svenskspråklige serien som består av tolv avsnitt og delt i to sesonger, og er skrevet av Broen-skaperen Hans Rosenfeldt. Første sesong regisseres av Lisa James Larsson (Victoria, A Royal Affair). Ronja Røverdatter produseres av Bonnie Skoog Feeney og Mattis Arehn (Bjørnstad) for Filmance International med Sara Askelöf som ansvarlig produsent fra Viaplay Group. Hanne Palmqvist er ansvarlig produsent fra Filmance International AB. Johan Palmberg er ansvarlig produsent fra Astrid Lindgren AB. Maggie Widstrand er castingansvarlig for alle barneskuespillerne og Tusse Lande er castingansvarlig for alle de voksne skuespillerne. Serien er et samarbeidsprosjekt med Film i Väst.

Viaplay Group AB (publ) er den internasjonale strømmeutfordreren. Vår strømmetjeneste Viaplay finnes i alle nordiske og baltiske land, Polen, USA og Nederland. Vi ekspanderer raskt med lansering i Storbritannia i løpet av 2022, tett etterfulgt av Canada, Tyskland, Østerrike og Sveits i 2023. Viaplay vil være til stede i minst 21 land ved utgangen av 2023, inkludert minst fem partnermarkeder med innholdskonseptet Viaplay Select. Hver dag underholder vi millioner av kunder med vårt unike tilbud av innhold, som inkluderer kritikerroste Viaplay Originals og et enormt utvalg av direktesendt sport. Gjennom TV-kanaler, radiostasjoner og produksjonsselskaper har vi som målsetting å formidle historier, berøre mennesker og utvide perspektiver. Viaplay Group er børsnotert på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’).

Sebastian Flaten