Høyeste seerandel på 32 år
Søndag hadde Viaplay sine lineære kanaler sin høyeste kommersielle seerandel siden 1992, med 63,1 prosent. På det meste var over 800.000 nordmenn innom EM-finalen mellom Norge og Danmark på TV3.
I tillegg var det rekordmange som strømmet kampen på Viaplay.
Den norske finaleseieren hadde et snitt på 710 000 seere, og på det meste var 813 000 seere innom gullkampen på TV3.
– Dette er tall som igjen bekrefter den sterke appellen håndballjentene har på norske seere i førjulstiden. Når vi teller med strømme-seerne på Viaplay blir totalsummen også imponerende. EM ble enda en fest for håndballjentene og seerne. Da tårene trillet etter Thorir Hergeirssons siste kamp som Norge-trener, og Camilla Herrems intervju om at hun gir seg på landslaget – fikk vi noen sterke øyeblikk både i studio og på skjermen. Viaplays hardtarbeidende gjeng har formidlet vår del av mesterskapet med en flott balanse av kunnskap og entusiasme, sier Kristian Oma, sportssjef i Viaplay.
Håndballfinalen var den mest sette sendingen på TV3 så langt i år, med en kommersiell andel på 82,5 prosent. I tillegg var det flere store sportsbegivenheter på Viaplays plattformer på søndagen. Manchester City mot Manchester United var den mest sette Premier League-kampen på Viaplay hittil denne sesongen. Denne kampen ble spilt samtidig som håndballfinalen.
– Dette var en monstersøndag for oss, og krever mye av alle i hele Viaplay-organisasjonen. Langrenn fra Davos, Manchester-derbyet, hopprenn for herrer, slalåm for herrer og Norge-Danmark ble blant mye annet sendt på Viaplay i løpet av dagen og kvelden, sier Oma.
Totalt sett var søndagen årsbeste på antall sportsbrukere innom Viaplay i løpet av en dag.
Kontakter
Andrine Davidsen
PR Project ManagerPressekontakt