Premiere på Camilla Läckbergs "Strandhotellet" 7. mars på Viaplay

1 februar 2023

7. mars er det premiere på den helt nye Viaplay-serien Strandhotellet, som er skapt av krimdronningen Camilla Läckberg. Svenske Samuel Fröler har hovedrollen i serien som tar for seg temaer som forbudt kjærlighet, familierivalisering og mordgåter. Også to kjente, norske spuespillere – Dennis Storhøi og Irina Eidsvold Tøien har roller i storsatsningen.

Allerede før den første sesongen i det hele tatt har premiere, er det klart at det blir en ny sesong. Etter hitserien Lykkevika på Viaplay kommer en ny krimkrydret såpe om forbudt kjærlighet, familierivalisering og mordgåter. I den stjernespekkede rollebesetningen ser vi foruten Samuel Fröler også Marianne Mörck, Jenny Ulving McCabe, Rennie Mirro, Sofia Karemyr og Görel Crona.

– Det er en underdrivelse å si at jeg nå er veldig spent på premieren på Strandhotellet. Jeg har virkelig engasjert meg i disse karakterene, sier forfatter Camilla Läckberg.  Viaplays nye serie Strandhotellet er laget av nettopp Camilla Läckberg og  handler om de to familiene Gyllenmark og Grip i kystbyen Saltsjövik. Werner Gyllenmark (Samuel Fröler) kommer fra en arbeiderklassefamilie og kjemper stadig for å få høyere status i hjembyen, noe som har gjort ham hensynsløs når det trengs. Han setter Beach Hotel foran alt. Familien Gyllenmark består også av Werners kjæreste Vendela Kraghenmark (Jenny Ulving McCabe), hvis mor Inez (Marianne Mörck) rører i gryten når hun dukker opp i Saltsjövik.

–  Det var gøy og spennende å være en del av Strandhotellet. Min karakter Inez er en utrolig følelsesløs mor, et lite monster som kan selge datteren sin for egen vinning, sier Marianne Mörck.

Familien Grip med Egil Grip (Dennis Storhøi) i spissen er bitter fiende med sin tidligere makker Werner Gyllenmark, og er samboer med ekskona Marianne (Irina Eidsvold Tøien).

Egil verdsetter datteren Julie (Sofia Karemyr) høyt og skammer seg derfor over hemmelighetene han holder skjult for henne. Han prøver å gjøre det rette for seg selv, men når hans mange skjulte sider innhenter ham, blir alt til et dødelig rot.

Det er aldri spesielt heldig for relasjonen å ta over kona til vennen din, slik Egil gjør. I virkelighetens verden er Samuel Fröler og jeg gode venner, og vi har jobbet mye sammen opp gjennom årene. Og det har vært ekstra hyggelig å spille sammen med Irina Eidsvold Tøien. Vi gikk nemlig i samme klasse på Teaterhøyskolen, men vi har faktisk ikke spilt sammen siden vi gikk ut av skolen i 1985! sier Dennis Storhøi og legger til at det har vært et fantastisk team som har jobbet sammen i Strandhotellet.

Multikunstner Camilla Läckberg er kjent som en svært suksessrik forfatter, realitystjerne i Svenska Powerkvinnor,  men også som såpedronning etter suksessen med Lykkevika på Viaplay. I tillegg til å ha skapt Strandhotellet, vil hun også dukke opp i en rolle som karakteren Sussie.

Strandhotellet har premiere 7. mars på Viaplay og  allerede nå er det klart at det kommer en andre sesong neste år.

– Mottakelsen av Lykkevika på Viaplay var overveldende og et bevis på at dette er en sjanger som publikum har lengtet etter like mye som jeg har. Så det er en underdrivelse å si at jeg nå er veldig spent på premieren på Strandhotellet. Jeg har virkelig engasjert meg i disse karakterene, og dramatisk spenning med hyppige intriger i kystbyer er en av mine spesialiteter, sier Camilla Läckberg.

I tillegg til de nevnte stjernene, spilles rollene i Strandhotellet også av Filip Wolfe Sjunnesson  (Fartsblind), Ylvali Rurling (Partisan), David Lenneman (Love & Anarchy), Caroline Johansson Kuhmunen (The Hunters), Rojan Telo (Otajmat),  Kimiya Faghih og andre. Jenny Grewdahl  er produsent og Kristoffer Graci  er utøvende produsent fra Creative Society Production. Utøvende produsent hos Viaplay Group er Lotta Dolk. Lovisa Löwhagen og Jakob Vasell er hovedforfattere. Serien er skapt av Camilla Läckberg og er produsert av Creative Society Production.

Strandhotellet har premiere på Viaplay 7. På premieredagen slippes to av åtte episoder, og de resterende episodene slippes på tirsdager.

Viaplay Group AB (publ) er den internasjonale underholdningsleverandøren. Strømmetjenesten vår Viaplay er tilgjengelig direkte til forbruker i alle nordiske og baltiske land, Polen, Nederland og Storbritannia, og vi ekspanderer raskt med lansering i USA og Canada i 2023. Hver dag underholder vi millioner av kunder med vårt unike innholdstilbud, som inkluderer anerkjente Viaplay-serier, Viaplay-filmer og et unikt utvalg av førsteklasses direktesendt sport. I tillegg blir Viaplays historier tilgjengelig for partnere over hele verden gjennom det innovative innholdskonseptet Viaplay Select. Fra strømming til TV-kanaler, radiostasjoner og produksjonsselskaper, vårt formål er å formidle historier, berøre mennesker og utvide perspektiver. Viaplay Group er notert på Nasdaq Stockholm ('VPLAY B').

Øyvind Skogrand