«Superselgeren: det store bedraget» har premiere på Viaplay i dag

20 september 2023

På Viaplay er det i dag duket for premiere på dokumentarserien Superselgeren: Det store bedraget. Serien handler om Laila Mjeldheim som hadde en visjon om å skape et annerledes salgsselskap, men det hele endte i rettssalen etter anklager om vold, svindel og overfall.

I samarbeid med Addictologi Academy jobbet Laila Mjeldheim for å skape et annerledes og nytt type selskap. Tanken var å gi rusmisbrukere muligheten til et normalt liv, etter at hun selv mistet sin bror til avhengighet. Både Mjeldheim, saken og selskapet førte til en mediestorm. I dokumentarserien følger vi Mjeldheim når hun selger alt hun eier for å kunne betale boten på 1,2 millioner kr, og forbereder seg til fengselsstraffen.

Serien forteller også gjennom intervjuer med Mjeldheim, tidligere ansatte og etterforskere historien om hvordan Det Norske Kartselskap ble bygget opp, hvordan de solgte tjenestene sine og hvordan det var å være på innsiden av det som er blitt omtalt som en sekt. Laila selv har hele tiden hevdet sin uskyld:

– Jeg synes det vanskelig å akseptere at dommen fikk det utfallet. Og det er mye jeg mener er galt, og det er mye jeg skulle ønske hadde blitt sett på med nye øyne, sier Mjeldheim i andre episode av Superselgeren: Det store bedraget.

I august var Laila Mjeldheim aktuell igjen og tilbake i rettssalen. Denne gangen tiltalt for overfall mot en tidligere ansatt, etter at han ble slått ned på åpen gate rett før han skulle vitne mot Mjeldheim under den tidligere rettssaken. Laila har hele tiden hevdet sin uskyld for begge tiltaler. Etterforskerne mener på sin side at hun har drevet selskapet basert på falske premisser, og hele tiden hatt en skjult agenda. Dommen har enda ikke falt, men forventes å komme om kort tid.

Superselgeren: Det store bedraget er produsert av Monster for Viaplay, og består av to episoder som begge er tilgjengelig på Viaplay nå.