Tidenes beste seertall for «Charterfeber» på Viaplay

21 august 2024

Gårsdagens premiere på Viaplay og TV3-serien Charterfeber er den desidert mest sette førsteepisoden i seriens historie. Nesten tre ganger så mange seere ga sydenserien en sjanse sammenlignet forrige sesong fra 2020. I tillegg er det årets beste premieretall for Viaplay etter Paradise Hotel i januar.

I 18 år har Viaplay og TV3 sendt turister sørover med TV-kameraene på slep, og det er tydelig at oppskriften fortsatt funker for norske seere. I går var det nemlig premiere på den tolvte sesongen av Charterfeber, og det ga de beste premieretallene for Svein, Fred-Åge og co. noensinne.

Det er kun flaggskipet Paradise Hotel som har hatt bedre seertall enn gårsdagens charterpremiere i løpet av det første døgnet.

Sammenlignet med forrige sesong av sydenserien, som ble sendt i 2020, så kan årets sesong vise til en nesten tredobling av antallet seere. Om det skyldes det regnværet som skylte over store deler av landet tirsdag, vites ikke, men det gir grunn til jubel for Viaplay som med satsing på titler som nettopp Charterfeber har peilet ut en ny innholdsretning for selskapet.

På rekordtavla til strømmetjenesten er det stor Paradise Hotel-dominans, men sett bort ifra den serien så har ingen andre egenproduksjoner hatt bedre premieretall i løpet av 24 timer. Det betyr at gårsdagens premiere ikke bare er årets, men tidenes beste, hvis en ser bort ifra «PH».

– Vi visste at det var en stor etterspørsel etter Charterfeber der ute, og det er en av de seriene folk oftest spør om vi skal lage mer av. Men en slik start hadde de færreste av oss turt å håpe på, forteller programredaktør i Viaplay Group, Jonas Møller.

Han lover mye mer galskap utover i den rykende ferske sesongen, og mener at mange scener fra årets sesong er helt på høyde med «Årets TV-øyeblikk» i 2019 og den Gullruten-belønnede lysbryterepisoden med tidligere deltakere Tove og Bjørge Olsen.

– Det har jo så vidt begynt, men jeg har så mye kjærlighet for disse deltakerne for det de har levert til årets sesong. Jeg klør etter at resten av Norge skal følge gjengen videre, for her har vi så vidt kjent smaken av Irish på tunga, sier Møller.

Sesong 12 av Charterfeber sendes ukentlig på Viaplay og TV3, med nye episoder hver tirsdag.

Fredrik Olimb

Kommunikasjonssjef