Viaplay bekrefter to nye sesonger av suksesserien «Pørni»

27 april 2023

Henriette Steenstrups prisvinnende dramaserie Pørni får to nye sesonger på Viaplay til neste år. Innspillingen har akkurat startet i Oslo, og handlingen i den nye sesongen vil finne sted to år etter avslutningen på sesong tre.

Fire måneder etter at tredje sesong av suksesserien Pørni ble sluppet på Viaplay, bekrefter strømmetjenesten at det kommer mer. To nye sesonger skal spilles inn i vår og sommer, og sesong fire har forventet premiere til neste år.

– Pørni har vært et gledens maraton fra første stund, og det blir veldig gøy å spille inn to nye sesonger med en filmfamilie som jeg elsker så mye, sier Henriette «Pørni» Steenstrup.

Sesong fire plukker opp tråden to år etter vi sist møtte Middelthon-familien, når Pørni (Henriette Steenstrup) treffer Bjørnar (Gunnar Eriksson) på et fly fra Trondheim, som igjen er på flyttefot og på vei tilbake til hovedstaden. Nyheten vekker i midlertidig ingen gamle, romantiske følelser hos Pernille, som har fått seg ny kjæreste – og et bonusbarn.

Hannah (Vivild Falk Berg) har klart å komme inn på medisinstudiet og gjør det skarpt på skolen, men er ellers ganske plaget både fysisk og psykisk. I klassisk Hannah-stil stiller hun seg spørsmålet: Hvorfor betale i dyre dommer for et soppinfisert kollektiv når man kan få rene klær og mat servert hjemme?

Lillesøsteren Sigrid (Ebba Jacobsen Öberg) skal begynne i 10. klasse og har hatt kjæreste i to år, samtidig som at hun er i ferd med å utmerke seg som et stort keepertalent.

– Det er det beste og skumleste i verden å få lov til å fortsette historien om familien Middelthon, og et ansvar jeg på ingen måte tar lett på. Men nå som heldigvis flere enn meg har blitt glad i denne gjengen, gleder jeg meg både til å følge Hanna, Sigrid og Leos vandring inn i voksenlivet, og ikke minst Ole Johan og Pørni sin sedvanlige streben med det som er sjølve livet, forteller Steenstrup.

En rekke kjente fjes fra de forgående sesongene kommer også tilbake i de nye sesongene: Nils Ole Oftebro, Henrik Mestad, Ulrikke Døvigen, Agnes Kittelsen, Jan Gunnar Røise, Gunnar Eriksson, Deniz Kaya og Jon Ranes. I tillegg møter vi nye karakterer spilt av Mees Borgman, Ada Othilie Eide, Ole Stavrum og Jake Simmance.

Pørni er en av Viaplays aller største suksesser, og serien har dominert norske TV-prisutdelinger de siste par årene.

I 2022 vant Henriette Steenstrup Gullruten for «Beste Drama», «Beste skuespiller», i tillegg til at hun fikk Gullrutens fagpris for «Beste Manus». I år ble Steenstrup nok en gang nominert i alle disse kategoriene, mens både Vivild Falk Berg og Ebba Jacobsen Östberg er nominert i kategorien «Beste birolle». Falk Berg var også nominert under fjorårets Gullruten i samme kategori.

Viaplay-serien ble også belønnet med prisen for «Beste komedie» under Seriekritikerprisen, hvor Steenstrup også vant den gjeve prisen for «Beste skuespiller».

Det er mye å glede seg over for Viaplays norske dramasjef, Tanya Nanette Yildiz Badendyck.

– Det er to år siden vi møtte den uperfekte, empatiske og og dypt menneskelige karakteren Pernille Middelthon og familien hennes for første gang. Jeg blir både rørt og stolt over å se tilbake på det som er blitt en av fanebærerne til ikke bare Viaplay, men også norsk dramabransje. Det Henriette har skapt er så unikt og bra, og vi fryder oss over at eventyret fortsetter med to nye sesonger på Viaplay. Det finnes litt Pørni i oss alle, og til neste år får alle litt mer Pørni. Heldigvis, sier Badendyck.

Pørni produseres av Monster ved produsent Ida Håndlykken Kvernstrøm og Paal Wilhelm Nesset. Hallvar Witzø har regi, mens Henriette Steenstrup står for manus. Ansvarlig produsent hos Viaplay Group er Kari Moen Kristiansen, mens Kaja Bjelke er juniorprodusent for de to nye sesongene.

Fredrik Olimb

Kommunikasjons- og markedsdirektør