Viaplay bekrefter to nye sesonger med «Wisting»

17 april 2023 - Sist oppdatert 18 april 2023

Hele Norges favorittetterforsker William Wisting, spilt av Sven Nordin, skal løse nye krimgåter på Viaplay, og innspillingen er nå i gang i idylliske Larvik. To nye sesonger bekreftes, og stjerneregissør Henrik Georgsson fra Broen får ansvaret for den fjerde sesongen.

Viaplays krimserie Wisting har blitt en av strømmetjenestens mest populære originalproduksjoner. Nå bekreftes det at to nye sesonger skal produseres.

Den fjerde sesongen er en originalskrevet historie basert på karakterene fra Wisting-universet til Jørn Lier Horst. Sesong fem er basert på boken Sak 1569 fra den kjente krimforfatteren. Sven Nordin har fått mye skryt for sin tolkning av William Wisting, og han er trygg på at seerne vil kjenne igjen både universet fra bøkene og tidligere sesonger.

– Jeg er veldig klar for å komme i gang igjen, og komme under huden på William Wisting. Vi har noen spennende sesonger foran oss, med alle ingrediensene Wisting skal ha for at seerne blir fornøyde, sier han.

Han forteller at de etterfølgende sesongene har både action og krim, men også det menneskelige, emosjonelle aspektet i karakterene som kanskje skiller seg fra andre krimserier.

– Plottet er veldig spennende, og byr på mange overraskelser som krim skal ha. Seerne kommer til å bli dratt i ulike retninger og kan jobbe som hobbydetektiver underveis. Samtidig er det lagt inn mange snubletråder, så veldig mange kommer til å ta feil, sier han.

Han lover også eksponering av det han selv mener er et av Norges fineste områder på vestfoldkysten, og fartsfylte sesonger med både båtjakter og drama.

Dramasjef i Viaplay Group Norge, Tanya Nanette Yildiz Badendyck er også trygg på at seerne blir fornøyde med de nye sesongene av Wisting på skjermen.

– Vi er veldig glade for å kunne ta med norske krimelskere tilbake inn i Wisting-universet. Vi er også veldig fornøyd med at serien er en suksess utover landegrensene, som viser at karakterene og handlingene treffer seere over hele Norden, sier Badendyck.

I sesong fire av Wisting er vi tilbake i Larvik under en tilsynelatende harmonisk sommerkveld. Det endrer seg raskt, da en norsk-britisk ung gutt sporløst forsvinner fra hotellet sitt. På samme tid blir en hotellansatt med nær relasjon til guttens familie funnet drept.

William Wisting kommer under et enormt internasjonalt press for å oppklare drapet, og finne den unge gutten før det er for sent. Det viser seg å bli komplisert når familien til gutten som er sporløst forsvunnet har hemmeligheter som kompliserer etterforskningen.

Den fjerde sesongen kan også by på et internasjonalt stjernenavn i Rupert Evans, kjent fra blant annet CharmedBridgerton og The Man in the High Castle

Når sesong fem av Wisting kommer på skjermen er etterforskeren sykemeldt etter en alvorlig skade i tjeneste, når et mystisk brev dukker opp i posten. Brevet leder Wisting til et mulig justismord i en eldre drapssak som noen mener burde gjenopptas. Wisting begynner da jakten på både avsenderen av brevet, og en ny løsning på den gamle saken. Det leder han ut av Norge, og til et emosjonelt gjensyn med en tidligere kollega.

Sesong fire blir regissert av Broen-regissør Henrik Georgsson, og i sesong 5 er det Arild Fröhlich som står for regien. Begge sesongene vil bli produsert av Ørjan Karlsen og Åshild Ramborg i Viaplay Studios Norway, i samarbeid med Silje Hopland Eik i Cinenord.

Hovedforfatter på Wisting sesong 4 og 5 er Vegard Steiro Amundsen. Øvrige forfattere inkluderer Ragnhild Tronvoll, Kjersti Ugelstad og Helena Nielsen.

Ansvarlig produsent i Viaplay er Isak Eymundsson. På rollelisten finner vi også kjente skuespillere som Mads Ousdal, Thea Green Lundberg, Andrea Bræin Hovig, Mads Sjøgård Pettersen, Evelyn Rasmussen Osazuva, Lars Berge og Ellen Bendu.

Innspillingen av de nye sesongene av Viaplay-serien er nå i gang i Larvik. Informasjon om premieredato og flere detaljer om de nye sesongene kommer senere i år.

Pia Styrmo Borghagen