Viaplay-serien «Festning Norge» vant internasjonal pris

24 mars 2023

Den kommende Viaplay-serien Festning Norge vant prisen for beste manus under den prestisjefylte internasjonale seriefestivalen Series Mania i Frankrike. Storsatsningen, med blant andre Selome Emnetu og Tobias Santelmann i sentrale roller, har premiere på strømmetjenesten senere i år.

Festning Norge var den eneste serien fra Norge på programmet, og den ble valgt ut blant nesten 400 innsendelser, fra rundt 80 land. Manusforfatter John-Kåre Raake (Bølgen, Skjelvet) var til stede under utdelingen fredag kveld for å ta imot prisen.

– Vår ambisjon, og det viktigste temaet i Festning Norge, er at for å løse de enorme utfordringene verden står ovenfor,trenger alle, alle. Gjennom seriens handling å vise at det å trekke et land ut av verdensfelleskapet og sette seg selv først, absolutt ikke er den beste løsningen. Derfor er det utrolig fint at nettopp dette blir sett og forstått av en internasjonal jury når vi nå vinner prisen for beste manus, sier Raake.

Series Mania er en av verdens største seriefestivaler, og en scene for å vise frem produksjoner foran en samlet internasjonal TV-bransje. Under årets festival ble 54 serier vist for første gang, og det inkluderte 32 verdenspremierer.

Festning Norge er året 2037, og fremtidens Norge har valgt å bryte med verdenssamfunnet, og har blitt selvforsynt bak en enorm mur. De heldige innbyggerne lever trygge og gode liv, men når en dødelig sykdom bryter ut blir nordmenn fanget bak den samme muren som skulle beskytte dem.

– Vi er utrolig stolte av denne serien og de flinke folkene som har laget noe helt unikt, og gleder oss til å vise norske seere hele sesongen på Viaplay senere i år. Denne prisen er nok et bevis på at vi klarer å finne bransjens beste historiefortellere, sier Dramasjef i Viaplay Group Tanya Nanette Yildiz Badendyck.

Viaplay-serien er basert på idé og manus fra Linn-Jeanethe Kyed (Rådebank) og John Kåre Raake. Ideen oppstod etter at de to ble oppmerksomme på en tendens i retning av økt isolasjonspolitikk i Europa og Vesten etter flyktningkrisen i 2015.

Selome Emnetu (Okkupert, I onde dager) har hovedrollen i serien, Tobias Santelmann (Exit, Den som dreper mørket) spiller en større rolle som statsministeren som er mannen bak muren som isolerer Norge fra resten av verden. Russel Tovey (Years and Years) har også en sentral rolle i storsatsningen.

Festning Norge har forventet premiere på Viaplay senere i år.

Pia Styrmo Borghagen