Viaplay sikrer nye år med UEFA-turneringer i Norge

29 mai 2024

Viaplay Group forlenger eksklusive, norske rettigheter til europeisk klubbfotball med turneringene UEFA Europa League og UEFA Conference League fram til 2027. Fra og med neste år vil det spilles enda flere kamper gjennom UEFAs nye konkurranseformat.

I tre forskjellige turneringer møtes de beste av de beste europeiske fotballklubbene gjennom sesongen. Nå har Viaplay Group sikret to av turneringene fram til 2027; UEFA Europa League og UEFA Conference League.

De seneste årene har vi fått en rekke norske innslag i de to turneringene fra blant annet Bodø/Glimt og Molde. I årets UEFA Europa League-sesong kunne også engelske fans følge blant annet oddsfavoritt Liverpool som måtte se seg slått av Atalanta i kvartfinalen – det italienske laget som endte opp med å vinne hele turneringen.

Begge turneringene, UEFA Europa League og UEFA Conference League, vil introdusere et nytt format fra og med neste sesong. Det vil blant annet bety at antallet kamper øker fra 282 til 342.

– Er det noe vi har lært i den nordligste delen av fotball-Europa, så er det at du ikke trenger å vinne trofeet for å skape minner for livet. Vi viste kanskje tidenes norske fotballbragd da Rosenborg slo Milan på San Siro i ’96, og vi skreik sammen med bodøværingene mot Jose Mourinho og hans Roma, forteller norgessjef i Viaplay, Kenneth Andresen.

– Disse turneringene gjør at vi år etter år kan tørre å håpe på det neste magiske øyeblikket med en norsk klubb på en internasjonal fotballscene. Det er det fotball handler om.

I tillegg til forlengelsen av de to turneringene i Norge, har Viaplay Group sikret eksklusive rettigheter for å vise UEFA Champions League i Sverige og Danmark, samt delte rettigheter for alle tre UEFA-turneringene på Island. Viaplay Groups øverste sportssjef, Peter Nørrelund, lover at det lokale skal ivaretas.

– Fotballfans over hele Norden vet at europeiske kvelder på Viaplay er noe spesielt. Som alltid vil vi levere studioer i verdensklasse og de skarpeste ekspertene, sammen med lokale språkkommentarer, eksklusive dokumentarer bak kulissene og mye mer. Og med det nye UEFA-klubbkonkurranseformatet vil vi ha enda mer toppkvalitetsfotball å tilby våre seere i årene som kommer, forteller Nørrelund, EVP and Chief Sports & Business Development Officer i Viaplay Group.

Viaplay Groups premium nordiske sportsportefølje inkluderer også Premier League, Bundesliga og dansk Superliga, Formel 1, NHL ishockey, FIS vintersport, IHF og EHF håndball og golf majors.

I alle nordiske land er Viaplay som strømmetjeneste tilgjengelig både direkte til forbruker og gjennom distribusjonspartnerskap med store telekom- og TV-operatører. Viaplay Groups betal-TV-kanaler i Norge, Sverige, Danmark og Finland er bredt tilgjengelige gjennom distributører.